Monday, 4 September 2017

Regelbaserad Handel System Wto


WORLD TRADE ORGANIZATION. Trade negotiations. Changes till handelsreglerna kräver överenskommelse från alla WTO-medlemmar, som måste nå enighet genom förhandlingaromgångar. Den senaste rundan i Doha-utvecklingsagendan inleddes 2001. Utveckling och övervakning. Diverse WTO-råd och kommittéer Försöka se till att WTO-avtalen genomförs korrekt Alla WTO-medlemmar genomgår periodisk granskning av sin handelspolitik och praxis. Skyddsavgörande. WTO-medlemmar tar upp tvister till WTO om de anser att deras rättigheter enligt handelsavtal bryts. Avvecklingstvister är ansvariga för Tvistlösningsorganet. Uppbyggnad av handelskapaciteten. WTO syftar till att hjälpa utvecklingsländerna att bygga upp sin handelskapacitet och låter dem ha längre tid att genomföra handelsavtal. Hundratals utbildningar arrangeras varje år för tjänstemän från utvecklingsländer. VERDENSHANDELSORGANISATION. WTO-principer Principerna för handelssystemet. WTO-avtalen ar e långvarig och komplex eftersom de är juridiska texter som täcker ett brett spektrum av aktiviteter. De handlar om jordbruk, textilier och kläder, bank, telekommunikation, statliga inköp, industristandarder och produktsäkerhet, hygienbestämmelser, immateriella rättigheter och mycket mer. Men ett nummer av enkla grundläggande principer löper genom alla dessa dokument Dessa principer är grunden för det multilaterala handelssystemet. En närmare titt på dessa principer. Klicka på för att öppna ett objekt Ett träd för sidnavigering öppnas här om du aktiverar JavaScript i din webbläsare .1 MFN med mest gynnade länder MFN behandlar andra människor lika. Enligt WTO-avtalen kan länder normalt inte diskriminera mellan sina handelspartner. Ge någon någon speciell förmån, till exempel en lägre tullsats för en av sina produkter, och du måste göra detsamma för alla andra WTO-medlemmar. Denna princip kallas mestbegränsad nation MFN-behandling se rutan Det är så viktigt att det är granen Artikel i det allmänna avtalet om tullar och handel GATT som reglerar handel med varor MFN är också en prioritet i Allmänna avtalet om handel med tjänster GATS Artikel 2 och avtalet om handelsrelaterade aspekter av immateriella rättigheter TRIPS Artikel 4, även om varje överenskommelse principen hanteras något annorlunda Tillsammans omfattar de tre avtalen alla tre huvudområdena för handel som hanteras av WTO. Särskilda undantag är tillåtna. Till exempel kan länder inrätta ett frihandelsavtal som endast gäller varor som handlas inom gruppen diskriminerande Mot varor från utsidan Eller de kan ge utvecklingsländerna särskild tillgång till sina marknader Eller ett land kan höja hindren mot produkter som anses ha handlats orättvist från specifika länder. Och i tjänster är länder i begränsade fall tillåtna att diskriminera Men avtalen Tillåter endast dessa undantag under strikta villkor. Allmänt betyder MFN att varje gång ett land sänker Ett handelshinder eller öppnar en marknad måste den göra samma varor eller tjänster från alla sina handelspartner, oavsett om de är rika eller fattiga, svaga eller starka.2 Nationell behandling Behandling av utlänningar och lokalbefolkningen lika Importerade och lokalt producerade varor bör vara Behandlas lika, åtminstone efter det att utländska varor har kommit in på marknaden. Detsamma bör gälla för utländska och inhemska tjänster samt för utländska och lokala varumärken, upphovsrätt och patent. Denna princip för nationell behandling som ger andra samma behandling som ens egna medborgare finns också i alla de tre huvudsakliga WTO-avtalen artikel 3 i GATT artikel 17 i GATS och artikel 3 i TRIPS, även om principen hanteras något annorlunda i var och en av dessa. Nationell behandling gäller endast när en produkt, tjänst eller en del av immateriella rättigheter har In på marknaden Därför är avgifter för tull vid import inte ett brott mot nationell behandling, även om lokalt producerade produkter inte belastas med motsvarande skatt. Frisera handeln gradvis genom förhandlingar tillbaka till toppen. Löpande handelshinder är ett av de mest uppenbara sätten att uppmuntra handel. De berörda hindren är tullar eller tullar och åtgärder som importförbud eller kvoter som begränsar kvantiteter selektivt från tid till annan frågor som byråkrati och växelkurspolitik har också diskuterats. Sedan GATTs skapelse 1947-48 har det varit åtta omgångar av handelsförhandlingar. En nionde runda, under Doha-utvecklingsagendan, är nu igång. Först fokuserade de på att sänka taxorna tullar på importerade varor Som ett resultat av förhandlingarna hade industriländerna i mitten av 1990-talet sjunkit till tullsatser på industrivaror stadigt mindre än 4. Men vid 1980-talet hade förhandlingarna utvidgats till att täcka icke-tariffära handelshinder, och till de nya områdena som tjänster och immateriella rättigheter. Öppnande av marknader kan vara fördelaktiga, men det kräver också anpassning WTO-avtalen tillåter länder att införa Duce förändras gradvis genom progressiv liberalisering. Utvecklingsländerna ges vanligtvis längre tid för att uppfylla sina skyldigheter. Krediterbarhet genom bindning och öppenhet tillbaka till toppen. Ibland kan lovande att inte hävda ett handelshinder vara lika viktigt som att sänka en, eftersom löftet ger företag en Tydligare syn på framtida möjligheter Med stabilitet och förutsägbarhet uppmuntras investeringar, skapas arbetstillfällen och konsumenterna kan fullt ut njuta av fördelarna med konkurrensval och lägre priser. Det multilaterala handelssystemet är ett försök från regeringarna att göra affärsmiljön stabil och förutsägbar. Uruguay-rundan ökade bindningar. Andelar av tullar bundna före och efter 1986-94 samtalen. Dessa är tulltaxor, så procentsatser vägs inte i volym eller värde. I WTO, när länderna är överens om att öppna sina marknader för varor eller tjänster, binder de sina åtaganden. För varor är dessa bindningar tak för tullsatser. Ibland länder beskattar import till priser som är lägre än de bundna priserna Ofta gäller det i utvecklingsländer I utvecklade länder tenderar de faktiska faktiska avgifterna och de bundna räntorna att vara samma. Ett land kan ändra sina bindningar, men först efter att ha förhandlat med sina handelspartner som kan innebära att de kompenserar dem för handelsförlust En av resultaten från Uruguayrundan av multilaterala handelsförhandlingar var att öka mängden handel under bindande åtaganden se tabell I jordbruket har 100 av produkterna nu bundna taxor Resultatet av alla Detta är en väsentligt högre grad av marknadssäkerhet för handlare och investerare. Systemet försöker förbättra förutsägbarheten och stabiliteten på andra sätt som w ell Ett sätt är att avskräcka från användningen av kvoter och andra åtgärder som används för att fastställa gränser för importmängder som administrerar kvoter kan leda till mer byråkrati och anklagelser om orättvisa spel. En annan är att göra ländernas handelsregler så tydliga och offentligt transparenta som möjligt. Många WTO-avtal kräver att regeringar offentliggör sina policies och praxis offentligt inom landet eller genom att anmäla WTO. Den regelbundna övervakningen av nationella handelspolitiska åtgärder genom mekanismen för övervakning av handelspolitiken utgör ett ytterligare medel för att uppmuntra insyn både nationellt och på multilateral nivå. WTO är ibland beskrivs som en frihandelsinstitution, men det är inte helt korrekt. Systemet tillåter tariffer och, under begränsade omständigheter, andra former av skydd. Det är mer exakt ett system med regler för öppen, rättvis och oavbruten konkurrens. Reglerna om icke-diskriminering MFN och nationell behandling är utformade för att säkra rättvisa handelsvillkor Så är de o N-dumpning som exporterar till en lägre kostnad för att få marknadsandelar och subventioner. Problemen är komplexa och reglerna försöker fastställa vad som är rättvist eller orättvist, och hur regeringar kan reagera, särskilt genom att ta ut ytterligare importtullar beräknade för att kompensera för skador som orsakats av orättvisa Handel. Många av de andra WTO-avtalen syftar till att stödja rättvis konkurrens inom jordbruket, immateriella rättigheter, tjänster, till exempel avtalet om offentlig upphandling ett plurilateralt avtal eftersom det är undertecknat av endast några WTO-medlemmar utökar konkurrensreglerna för inköp av tusentals regeringar enheter i många länder och så vidare. Att uppmuntra utveckling och ekonomiska reformer uppifrån. WTO-systemet bidrar till utveckling Å andra sidan behöver utvecklingsländerna flexibilitet i den tid de tar för att genomföra systemavtalet och avtalen själva ärver de tidigare GATT-bestämmelser som tillåter särskilt stöd och handelsmedgivanden för utvecklingsländer tre fjärdedelar av WTO-medlemmar är utvecklingsländer och länder i övergång till marknadsekonomier. Under sju och ett halvt år av Uruguayrundan genomförde över 60 av dessa länder autonomt handelsliberaliseringsprogram. Samtidigt var utvecklingsländer och övergångsekonomier mycket mer Aktiv och inflytelserik i förhandlingarna i Uruguay-rundan än i någon tidigare omgång, och de är ännu mer i den nuvarande utvecklingsagendan för Doha. I slutet av Uruguayrundan var utvecklingsländerna beredda att ta på sig de flesta av de skyldigheter som krävs Utvecklade länder Men avtalen gav dem övergångsperioder för att anpassa sig till de mer obekanta och kanske svåra WTO-bestämmelserna, särskilt för de fattigaste minst utvecklade länderna. Ett ministerbeslut antaget i slutet av rundan säger att bättre länder ska accelerera genomförande av åtaganden om marknadstillträde på varor som exporteras av de minst utvecklade länderna, och det ser ks ökat tekniskt bistånd för dem På senare tid har utvecklade länder börjat tillåta tullfri och kvotfri import för nästan alla produkter från minst utvecklade länder. Allt detta går WTO och dess medlemmar fortfarande igenom en inlärningsprocess. Nuvarande utvecklingsagenda i Doha omfattar utvecklingsländer oro över de svårigheter de står inför för att genomföra avtalen i Uruguayrundan. Handelssystemet bör vara. Utan diskriminering bör ett land inte diskriminera mellan sina handelspartner och ge dem lika gynnade nationer eller MFN-status och det bör inte diskriminera mellan sina egna och utländska produkter, tjänster eller medborgare som ger dem nationella behandlingar. Frisörbarriärer kommer ner genom förhandlingar. Förutsägbara utländska företag, investerare och regeringar borde vara övertygade om att handelshinder, inklusive tullar och icke-tariffära hinder, inte ska höjas godtyckligt Tullsatser och marknadsåtaganden är bundna i WTO . Mer konkurrenskraftigt motverkar orättvisa metoder som exportsubventioner och dumpningsprodukter till lägre kostnad för att få marknadsandelar. Mer fördelaktiga för mindre utvecklade länder, vilket ger dem mer tid att anpassa sig, större flexibilitet och speciella privilegier. Det låter som en motsägelse. Det föreslår särskild behandling , men i WTO betyder det faktiskt att icke-diskriminering behandlar nästan alla lika. Det här är vad som händer Varje medlem behandlar alla andra medlemmar lika som mest gynnade handelspartner Om ett land förbättrar de fördelar som det ger till en handelspartner, har det att ge samma bästa behandling till alla andra WTO-medlemmar så att de alla fortsätter mest gynnade. Största nationen MFN-status betyder inte alltid lika behandling De första bilaterala MFN-fördragen inrättar exklusiva klubbar bland ett land mest eftertraktade handel Partner Under GATT och nu WTO är MFN-klubben inte längre exklusiv. MFN-principen säkerställer att varje land behandlar sitt över 140 medlidande s lika. Men det finns några undantag.6 56 AM 7 dec 1994.RULE-BASED SYSTEM - HOPE OCH REALITY. Geneva 6 dec Chakravarthi Raghavan - Höga tjänstemän i Uruguayrundan som deltar länder när de träffas torsdagen vid genomförandekonferensen till sätta 1 januari datum för uppstart av WTO, kommer de att göra det med fler påståenden om WTO: s regelbaserade system. Ett regelbaserat system innebär tydliga regler för spelet, en multilateral maskin för att lösa tvister mellan medlemmar, med domar och rekommendationer som säkerställde automatisk godkännande av WTO-medlemmarna, antagandet att parterna skulle acceptera och utföra dem, och om inte förhandla om kompensation med klagande. De ofta upprepade påståenden om WTO: s regelbaserade system har från början grundats på Förhoppningen om att de stora, i synnerhet USA, skulle visa god tro på genomförandet, ge upp någon unilateralism och följa reglerna och deras multilaterala tolkning. I samband med det amerikanska kongressens röster WTO: s generaldirektör Peter Sutherland, GATT, hade den 2 december sagt att det visade USA: s engagemang för den multilaterala processen och att WTO: s största fördel skulle utgöra ett tydligt och säkert multilateralt system, baserad system som ger försäkringsskyddssäkerhet. Men USA: s genomförandebestämmelser lägger andra på varning om att USA planerar att fungera i detta regelbaserade system - med alla kraftverktyg att få maximal nytta. Den amerikanska Uruguayrundaavtallagen har Bifogade det en förklaring av administrativ åtgärd - som skickades upp till kongressen av president Clinton tillsammans med genomförandebeskedet - som säger att det ska ses som ett representativt uttryck för administrationens syn på tolkning och tillämpning av Uruguayrundans avtal, både med tanke på USA: s internationella förpliktelser och nationell rätt, och att det är kongressens förväntningar att framtida förvaltningar kommer att Observera och tillämpa de tolkningar och åtaganden som anges i denna uttalande. Eftersom denna uttalande kommer att godkännas av kongressen vid den tidpunkt då den genomför Uruguayrundans avtal, har tolkningen av de avtal som ingår i denna uttalande särskild auktoritet. Det står i punkt 102 i lagen att ingen bestämmelse i avtalen, Eller dess tillämpning på personer eller omständigheter som är oförenliga med amerikansk lag ska ha effekt eller kan någon bestämmelse i lagen tolkas som att ändra eller ändra någon amerikansk lag om skydd för människors, djurs eller plantaliv eller hälsoskydd av miljöarbetarnas säkerhet eller begränsa någon myndighet enligt någon amerikansk lag, inklusive S 301 i Trade Act från 1974, om inte särskilt föreskrivs i UR-genomförandebestämmelserna. Förklaringen av administrativa åtgärder - bifogad propositionen och godkänd av kongressen - S 101 a av Lagen säger ska betraktas som ett auktoritativt uttryck av Förenta staterna angående tolkningen och tillämpningen av Uruguayrundans avtal och denna lag I ett rättsligt förfarande där en fråga uppkommer om en sådan tolkning eller ansökan. Det utesluter också varje privat rätt till åtgärd eller åtgärd - inbegripet åtgärder eller rättsmedel som en utländsk regering önskar - mot en federal, statlig eller lokal regering eller en privat part som bygger om tillhandahållandet av Uruguay-rundan avtalet. Förklaringen av administrativa åtgärder säger att där den amerikanska federala regeringen institut en åtgärd mot en stat att kräva överensstämmelse med federal lagstiftning på detta område, kommer det inte att försöka presentera som bevis i federal domstol någon WTO-panel eller appellationsrapport om den aktuella statliga åtgärden Det skulle basera ett sådant förfarande på grundval av det relevanta UR-avtalet - inte en panelrapport, och domstolen skulle behandla frågan de novo. Även om domstolen skulle kunna få rättsligt meddelande från panel - eller appellationsorganets rapport och överväga panelens synpunkter om domstolen ansåg dem vara övertygande, ska panelrapporterna inte betraktas som bindande eller på annat sätt beviljas avkänning, säger det. fortsätter den amerikanska regeringen att ha bevisbörda och domstolen ska nå sin egen oberoende tolkning av de relevanta bestämmelserna mot bakgrund av avtalen om förhandlingar och lagstiftningshistoria, inbegripet administrativa uttalanden som domstolen anser som ett auktoritativt uttryck för USA: s åsikter om tolkning och tillämpning av UR-avtalen. I vissa avtal verkar innebörden och tolkningarna i uttalandet innehålla synpunkter som de amerikanska förhandlarna sökte men misslyckades med att komma med i de relevanta överenskommelserna - t. ex. om WTO och Dess DSU, Textil och Kläder, Subventioner, Antidumpning, BOP-förståelse, TRIPs etc. I strikt internationell rätt, dessa US vi ews har ingen effekt WTO-avtalen erkänner inga reserveringar och endast WTO-medlemmarna som gemensamt kan ge någon auktoritativ tolkning Men lagen är en sak, och hur makt fungerar inom systemet är helt annat. När man anger sin egen auktoritativa tolkning , Har USA noterat att om WTO-panelerna och överklagandeorganet ger en dom mot USA mot amerikanska överenskommelser, kan den amerikanska administrationen eller kongressen inte acceptera den och lämna den andra parten möjlighet att få ersättning eller återkräva mot USA. Detta är förutom bestämmelsen i lagen för den amerikanska kongressen att vart femte år granska det fortsatta amerikanska deltagandet i WTO och bestämmelsen om att avsluta medlemskapet i USA genom kongressen som antar gemensamma resolutioner, som om vetoet av presidenten kan övervägas av båda Houses. It är också bortsett från den så kallade Dole-klausulen - förståelsen mellan president Clinton och republikansk senatsledare Bob Dole Enligt Washington Medieberättelser innebär detta att man inrättar en särskild kommission för fem pensionerade domare i USA som överklagar de amerikanska överklagandena för att granska alla WTO-avgöranden mot USA och avgöra om de var godtyckliga, överskridit WTO: s mandat eller involverade misstankar av WTO-domare och utlösa eventuella kongressåtgärder För återkallelse från WTO eller omförhandling av DSU-processen i WTO. Samtidigt som Sutherland på sin presskonferens drog upp detta - alla kan lämna WTO, precis som de kunde ha lämnat GATT vilka inhemska arrangemang som något land har för detta är en intern fråga - USA är ett linjespinn i WTO och vad det gör eller avser, påverkar alla. Den amerikanska genomförandebestämmelsen och förklaringen om administrativa åtgärder anger att i händelse av en skadlig WTO-panel eller rapporten om överklagande om skyddsåtgärder, antidumpning Eller Subventioner och motåtgärder, kommer USTR att få synpunkter från handelsavdelningen och ITC för International Trade Commission och efter samråd med relevanta Congre Sionella kommittéer, får be myndigheterna att göra en ny beslutsamhet som inte strider mot WTO: s dom, men endast om åtgärden skulle överensstämma med amerikansk lag Om den amerikanska lagen är inkonsekvent, skulle administrationen behöva be Kongressen att anta lagstiftningen för att Avlägsna konflikten. I förhållande till amerikanska S 301-familjefamiljen sägs i förvaltningsdeklarationen att USA skulle kunna använda S 301 för att hantera orättvisa handelspraxis, se till att multilaterala regler följs när en panel finner andra länder inte lever Upp till sina handelsförpliktelser. Men i tvister som inte omfattas av Uruguayrundans regler eller discipliner gör UR-avtalen ingen förändring i de amerikanska rättigheterna att använda S 301, säger administrationen, lägger den till, avser att utöka fokusen på eventuella åtgärder enligt S 301 till områden som inte omfattas av USA: s skyldigheter enligt Uruguayrundan. Lagstiftningen ändrar definitionen av en orimlig handling, politik eller praxis för S 301 och förtydligar att U STR kan bestämma att ett land nekar ett adekvat och effektivt skydd för immateriella rättigheter även om landet överensstämmer med TRIPs-avtalet. Enighet om icke-diskriminerande möjligheter till marknadstillträde för amerikanska personer som använder sig av IPR-skydd läggs till i definitionen av orimlig handling , Politik eller praxis Sådan praxis ska också omfatta utländsk regeringstolerans av systematiska konkurrensbegränsande aktiviteter som tillämpas på statliga företag samt privata företag, förnekande av rättvisa och rättvisa marknadstillträdesmöjligheter för amerikanska tjänster samt varor och anti - Konkurrenspraxis som begränsar försäljningen av amerikanska varor eller tjänster till en utländsk marknad, inte bara till utländska företag som bedriver sådan verksamhet. Syftet med detta ändringsförslag är att se till att avsnitt 301 kan användas för att hantera hela spektret av konkurrensbegränsande metoder som kan vara belastande eller begränsande amerikansk handel, säger uttalandet. Definitionen av adekvat och effektivt skydd av immateriella rättigheter i nuvarande S 301 Har utökats för att täcka det som beskrivs som ett bredare sortiment av immateriella rättigheter. Definitionen av avslag på rättvisa och rättvisa icke-diskriminerande marknadstillträdesmöjligheter som kan utlösa en S 301-åtgärd, anger att tillgången kan nekas genom begränsningar i samband med användning, utnyttjande Eller njutning av kommersiella fördelar som härrör från utövandet av immateriella rättigheter och gör det möjligt för USTR att granska utländska regeringens restriktioner för kommersiella aktiviteter som rör immateriella rättigheter för att avgöra om begränsningarna diskriminerar eller annars är orättvisa eller ojämlika. Rapporten av tvistlösningsorgan och appellationsorgan understryker uttalandet , har ingen bindande effekt på amerikansk rätt och är inte ett uttryck för amerikanska utländska eller Handelspolitiken och därmed inte annorlunda än panelrapporter enligt GATT sedan 1947. Endast kongressen kan bestämma huruvida eller inte ändra amerikansk lag för att följa Varken federala organ eller statliga regeringar är bundna av några fynd eller rekommendationer från panelrapporterna och dessa sista don T ge någon myndighet för federala myndigheter att ändra regler eller förfaranden eller vägra att genomdriva särskilda lagar eller förordningar. Under normala förhållanden, om en panelrapport finner att amerikansk lag eller praxis är inkonsekvent med UR-avtalet, kommer USA att komma överens med den andra parten Till tvisten om tvistlösning i överensstämmelse med panelen eller rekommendationer från appellationsorganet När det gäller statliga eller amerikanska bestämmelser, skulle detta ske i samråd och samordning med den berörda staten. I uttalandet konstateras att DSU själv erkänner att det kan Det är inte möjligt för en regering att godkänna att en åtgärd som hittats av en panel inte är inkonsekvent med en UR-överenskommelse och föreskriver att alter Inhemsk resolution inklusive tillhandahållande av handelskompensation och annan förhandlad uppgörelse eller upphävande av förmåner som motsvarar upphävandet eller försvinnandet av förmåner. Förvaltningen avser att använda S 301 för att driva kraftigt utländska orättvisa handelshinder som kränker amerikanska rättigheter eller förnekar förmåner enligt UR-avtal och driva utländska orättvisa handelshinder som inte omfattas av dem. Om en S 301-undersökning innebär en överträdelse av UR-avtalet, kommer USTR att påtala DSU-förfarandena, grunda eventuella beslut om överträdelse enligt relevanta panel - eller överklagandenämnden, tillåta Den kränkande parten därefter en rimlig tid att genomföra rekommendationerna och, om frågan inte kan lösas, söka myndighet att återkräva. Varken sektion 301 eller DSU, enligt uttalandet, kommer att kräva USTR att åberopa DSU-tvistlösningsförfaranden om USTR inte anser att en fråga innebär ett avtal i Uruguayrunda S 301 kommer att förbli fullt tillgängligt för att hantera orättvisa metoder som inte kränker USA Rättigheter eller förneka amerikanska förmåner enligt UR-avtalen och som tidigare har sådana utredningar inte medför att multilaterala förfaranden för tvistlösning ska användas. Uttalandet hävdar i detta avseende att UR-avtalen inte riktar sig till statliga åtgärder som uppmuntrar eller tolererar privata konkurrensbegränsande förfaranden inklusive Ömsesidig handel, exklusivitet eller bindningsarrangemang och S 301 skulle vara fullt tillgängliga för att utmana sådana misslyckanden. Avsnitt 301 kommer också att vara tillgängligt för att hantera uthålliga uppförandemönster av utländska regeringar som nekar grundläggande arbetstagares rättigheter och börda eller begränsa USA: s handel. Det enda faktumet att UR-avtalen behandlar ett särskilt ämne - såsom immateriella rättigheter - betyder inte att handelsrepresentanten måste inleda DSU-förfaranden vid varje S 301-undersökning som berör ämnet. Om de åtgärder som Den utländska regeringen ifråga faller utanför disciplinerna av dessa avtal, skulle S 301-undersökningen fortsätta utan användning av DSU-förfaranden. Var den utländska regeringens praxis involverar åtgärder, vissa som omfattas av UR-avtalen och andra utanför, skulle administrationen i S 301-utredningar Fortsätta den nuvarande praxisen att inleda tvistlösningsförfaranden i åtgärder som omfattas av avtalet och att ta itu med andra genom bilaterala förhandlingar. Det finns ingen grund, säger uttalandet för påståendet att avtalen i Uruguayrundan skulle göra framtida förvaltningar mer ovilliga att tillämpa S 301-sanktioner som strider mot handelsförpliktelserna i USA, eftersom det skulle leda till DSU-godkänd motreglering. Även om USA i vissa fall har uttryckt sin avsikt att ta itu med en orättvis utländsk praxis genom att vidta åtgärder enligt S 301 som inte har godkänts av GATT har USA gjort så sällan. I vissa fall har USA vidtagit sådana åtgärder eftersom en utländsk regeringen har blockerat antagandet av en panelrapport. Precis som USA nu kan välja att ta S 301-åtgärder som inte är GATT-godkända, kan regeringar som är föremål för sådana åtgärder välja att svara i natura, konstaterar uttalandet och lägger till Denna situation kommer inte att förändras enligt Uruguayrundans avtal. Risken för motförstöring enligt GATT har inte hindrat Förenta staterna från att vidta åtgärder i samband med sådana frågor som halvledare, läkemedel, öl och hormonbehandlat nötkött. I textil - och konfektionsområdet, under förhandlingarna, hade USA sökt från länder som Indien och Pakistan förbättrade marknadstillträdet till amerikanska exporten genom att binda sina avgifter till 35 på kläder, 30 för tyg och färdiga produkter, 15 för garn och 7 5 för fibrer och genom att eliminera icke-tariffära hinder inom tre år efter WTO Force. While Indien och Pakistan svarade med några taktsänkande erbjudanden på vissa produktlinjer sträckte de sig över hela USA: s krav. Därefter hade USA sökt en ändring i utkastet Dunkel-text för att göra det möjligt att dö Y kvoten liberaliseringen och integrationen fördelar, till slutet av den 10-åriga övergångsperioden, till de som USA anser inte ge bättre marknadstillträde En kompromiss, som då beskrivs som en kosmetisk förändring, gjordes till utkastet i artikel 7 1 i det förslaget att ändra ska ge bättre tillgång till marknaderna för att uppnå bättre tillgång till marknaderna. I förvaltningsförklaringen beskrivs nu vad USA hade krävt vid förhandlingarna om marknadstillträde på detta område och säger att det kommer att vidta alla lämpliga åtgärder för att erhålla marknadstillträdesförpliktelser från någon som har undertecknat WTO som är en betydande exportör till USA Om USTR finner att tillräcklig tillgång inte har lämnats kommer de åtgärder som ska vidtas inkludera. beslut att leda amerikanska tullarna permanent för att neka inträde på eventuella överföringar av icke integrerade produkter om sådana överföringar överskrider de kvantitativa begränsningarna för sådana produkter från landet, och jag nekar tillämpningen av flexibilitetskriterier i sådana frågor. Användning av WTO: s mekanismer för DSU för att förneka ökade kvottillväxt. granskning av GSP-status för exportlandet. Initiering av S 302-undersökningar enligt amerikansk handelslagstiftning för att inte tillhandahålla effektiv marknadstillträde för amerikanska textilier eller klädprodukter, och. Beslut att inte integrera till slutet av den 10-åriga övergångsperioden produkter med hög prioritet för export av textil - eller klädsel genom länder som inte ger effektiv tillgång till sina marknader. Även om TRIPs-avtalet innehåller övergångsperioder på 5 till 10 år, Alltför länge övergångsperioderna för utvecklingsländerna och övergångsekonomierna och säger att USA kommer att försöka få överenskommelse från sina handelspartner för att tillämpa TRIPs materiella standarder för immateriella rättigheter och tillämpningsbestämmelser på ett snabbare sätt, trots övergångsperioderna i punkterna 2 Till fyra i artiklarna 65 och 66 För att bedöma om ett land tillhandahåller ett adekvat och effektivt skydd för immateriella rättigheter, kommer USTR att överväga om landet har genomfört TRIPs-avtalets IPR-standarder och tillämpningsbestämmelser. Det kommer även fortsättningsvis att driva ett förbättrat skydd i WTO och WIPO. Tycket säger också att enligt TRIPs Art 27 3 b, i Enligt den amerikanska tolkningen måste sui generis-systemet som antagits av ett land för växtsorter vara förenligt med UPOV. Vid tiden för översynen av denna bestämmelse, fyra år efter WTO, kommer administrationen att söka förbättrat patentskydd för växter och djur. En tolkning som bifogas konventionen om biologisk mångfald har USA sagt att ett adekvat IPR-skydd enligt planen skulle innebära överensstämmelse med UPOV 1991. I finansiella tjänster hänvisas i de verkställande redogörelserna till MFN-undantaget som det registrerades i december 1993 i vissa finansiella tjänster Sektorer som banker, värdepapper och diversifierade finansiella tjänster och dess avsikt att ta ett MFN-undantag inom försäkringssektorn och säger att i slutet av sexmånadersperioden, om USA inte har uppnått de mål som anges i avsnitt 135 i genomförandebeskedet För bankverksamhet, värdepapper och diversifierade finansiella tjänster, kommer det att behålla ett undantag från MFN inom dessa sektorer USA förbehåller sig också rätten att ändra sitt varumärke En åtkomst och nationella behandlingsförpliktelser inom dessa sektorer för att ta hänsyn till dessa resultat Dessutom är Förenta staterna beredda att tillämpa ett MFN-undantag inom försäkringssektorn och att ändra sina försäkringsförpliktelser om dessa förhandlingar inte uppnår de mål som anges i 135 § Av räkningen. Vid maritima tjänster, om USA inte är nöjd med resultatet av de förlängda förhandlingarna, kommer det att ta ett MFN-undantag för sektorn för sjöfartstjänster och kommer inte åta några åtaganden eller åta sig andra skyldigheter avseende sjötransporttjänster. BOP konstaterar uttalandet att förståelsen kräver att BOP-kommittén rapporterar sina slutsatser och eventuella rekommendationer till WTO: s allmänna råd som kan anta specifika rekommendationer, varvid de berörda myndigheternas rättigheter och skyldigheter ska bedömas mot bakgrund av dessa observationer. föreslår att WTO-medlemmarna enligt WTO-principerna måste offentliggöra så snart som möjligt d Åt, tidsplaner för avlägsnande av restriktiva importåtgärder för BOP-ändamål Om en regering vägrar att tillhandahålla en tidtabell, måste den ge en allmän motivering för dess vägran. Detta krav utgör en betydande förbättring jämfört med 1979 års deklaration. Att det allmänna rådet kan rekommendera det genom att följa ett föreslagna schema för avlägsnande av BOP-restriktionerna, anses en regering vara förenlig med GATT 1994 Den klara betydelsen är att genom att inte följa schemat kan en regering inte vara i Överensstämmelse med GATT 1994. Genomförandebestämmelserna leder presidenten att söka inrätta en WTO-arbetsgrupp för att undersöka förhållandet mellan internationellt erkända arbetstagares rättigheter och handel. Arbetsgruppen har som mål att undersöka sambandet mellan internationell handel och internationellt erkänd arbetstagares rättigheter, med beaktande av Kontoskillnader i utvecklingsnivån bland länder undersöker effekterna I den internationella handeln med systematiskt förnekande av sådana rättigheter övervägs hur man hanterar sådana rättigheter och utvecklar metoder för att samordna arbetsprogrammet i arbetsgruppen med ILO. Även om lagstiftningen stavar ut USA: s mål för fortsatta förhandlingar om finansiella tjänster, grundläggande telekommunikationstjänster och handel med civila luftfartyg nämns inget om förhandlingar om maritima tjänster och fjärde leverans av tjänster, fysiska personers rörlighet.

No comments:

Post a Comment